Ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων στη Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών: Μια αφηγηματική ανασκόπηση
Περισσότερες λεπτομέρειες
Απόκρυψη λεπτομερειών
1
Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών, Ιδιωτική Γενική, Μαιευτική-Γυναικολογική & Παιδιατρική Κλινική «Μητέρα», Αθήνα, Ελλάδα
2
Τμήμα Μαιευτικής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Αθήνα, Ελλάδα
3
Β’ Μαιευτική και Γυναικολογική Κλινική, Αρεταίειο Νοσοκομείο, Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, Ελλάδα
Ημερομηνία υποβολής: 2024-12-09
Ημερομηνία τελικής αναθεώρησης: 2025-02-10
Ημερομηνία αποδοχής: 2025-02-16
Ημερομηνία δημοσίευσης: 2025-03-28
ΣΥΓΓΡΑΦΈΑΣ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΊΑΣ
Δήμητρα Μεταλλινού
Τμήμα Μαιευτικής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Αγ. Σπυρίδωνος 28, 12243, Αιγάλεω, Ελλάδα
ΕΛΕΥΘΩ 2025;24(1):3
ΛΈΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΆ
ΘΈΜΑΤΑ
ΠΕΡΊΛΗΨΗ
Introduction:
Η ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων στις Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (ΜΕΝΝ) αποτελεί κρίσιμο
ζήτημα, καθώς επηρεάζει τη συναισθηματική ευημερία των γονέων και τη σχέση τους με το νεογνό, αλλά και τους επαγγελματίες
υγείας. Η παρούσα αφηγηματική ανασκόπηση στοχεύει να διερευνήσει περαιτέρω τις ανάγκες και τις προκλήσεις που συνδέονται
με την ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων, προτείνοντας πρακτικές λύσεις και στρατηγικές που μπορούν να ενισχύσουν την
υποστήριξη των οικογενειών και να βελτιώσουν την εμπειρία τους κατά τη διάρκεια της παραμονής του νεογνού στη ΜΕΝΝ.
Methods:
Η παρούσα αφηγηματική ανασκόπηση συγκεντρώνει μελέτες – παρατήρησης, πειραματικές, συστηματικές
ανασκοπήσεις και μεταναλύσεις - που δημοσιεύτηκαν από το 2010 ως το 2024 σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων,
συμπεριλαμβανομένων των PubMed και Google Scholar, χρησιμοποιώντας όρους MeSH. Πραγματοποιήθηκε διαλογή και
εξαγωγή δεδομένων ανεξάρτητα από δύο συγγραφείς με τις διαφωνίες να επιλύονται μέσω συζήτησης με έναν τρίτο συγγραφέα.
Δεν πραγματοποιήθηκε επίσημη ποιοτική αξιολόγηση.
Results:
Η ανάλυση των δεδομένων επικεντρώθηκε σε τρεις κύριες θεματικές: την εφαρμογή πρωτοκόλλων
επικοινωνίας, τις ψυχολογικές και συναισθηματικές επιπτώσεις της ανακοίνωσης δυσάρεστων ειδήσεων, καθώς και την ανάγκη
για συνεχιζόμενη εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας. Τα ευρήματα αποδεικνύουν τη σημαντικότητα των δομημένων
πρωτοκόλλων, όπως το “SPIKES”, το “ABCDE Mnemonic” και το “NEO-SPEAK Framework” για την ενίσχυση της ενσυναίσθησης,
της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας στην επικοινωνία. Οι ψυχολογικές επιπτώσεις στους γονείς περιλαμβάνουν
αυξημένο άγχος, μετατραυματικό στρες και θλίψη, ενώ στους επαγγελματίες υγείας παρατηρείται άγχος και επαγγελματική
εξουθένωση. Η ανάγκη για εκπαίδευση κρίνεται επιτακτική, με έμφαση σε βιωματικά σεμινάρια και δομημένη καθοδήγηση.
Conclusions:
Η ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων απαιτεί συνδυασμό ενσυναίσθησης και επαγγελματισμού. Η
εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και η ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών επικοινωνίας είναι απαραίτητες για τη
βελτίωση της φροντίδας στις ΜΕΝΝ, ενισχύοντας τόσο την υποστήριξη των οικογενειών όσο και την ευημερία του προσωπικού.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΊΑ (25)
1.
Abbaszadeh A, Ehsani SR, Begjani J, et al. Nurses' perspectives on breaking bad news to patients and their families: a qualitative content analysis. J Med Ethics Hist Med. 2014;7:18.
2.
Al-Harrasi S, Sabei SA, Omari OA, Abrawi UA. Nurses' Job Burnout and Resilience in Neonatal Intensive Care Units. J Perinat Neonatal Nurs. 2024;38(2):201-211. doi:10.1097/JPN.0000000000000817
3.
Altimier L, Phillips R. The Neonatal Integrative Developmental Care Model: Advanced Clinical Applications of the Seven Core Measures for Neuroprotective Family-centered Developmental Care. Newborn Infant Nurs Rev. 2016;16(4):230-244. doi:10.1053/j.nainr.2016.09.030
4.
Babaie M, Nourian M, Atashzadeh-Shoorideh F, Manoochehri H, Nasiri M. An exploration of patient safety culture in NICUs: a convergent parallel mixed-method study. BMC Health Serv Res. 2024;24(1):1348. doi:10.1186/s12913-024-11644-2
5.
Baile WF, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale EA, Kudelka AP. SPIKES-A six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist. 2000;5(4):302-311. doi:10.1634/theoncologist.5-4-302
6.
Bry A, Wigert H, Bry K. Need and benefit of communication training for NICU nurses. PEC Innov. 2023;2:100137. doi:10.1016/j.pecinn.2023.100137
7.
Buljac-Samardzic M, Doekhie KD, van Wijngaarden JDH. Interventions to improve team effectiveness within health care: a systematic review of the past decade. Hum Resour Health. 2020;18(1):2. doi:10.1186/s12960-019-0411-3
8.
Busse M, Stromgren K, Thorngate L, Thomas KA. Parents' responses to stress in the neonatal intensive care unit. Crit Care Nurse. 2013;33(4):52-60. doi:10.4037/ccn2013715
9.
Harisson C, Canadian Paediatric Society, Bioethics Committee. Treatment decisions regarding infants, children and adolescents. Paediatr Child Health. 2004;9(2):99-103. doi:10.1093/pch/9.2.99
10.
De Bernardo G, Svelto M, Giordano M, Sordino D, Riccitelli M. Supporting parents in taking care of their infants admitted to a neonatal intensive care unit: a prospective cohort pilot study. Ital J Pediatr. 2017;43(1):36. doi:10.1186/s13052-017-0352-1
11.
Ionio C, Mascheroni E, Colombo C, Castoldi F, Lista G. Stress and feelings in mothers and fathers in NICU: identifying risk factors for early interventions. Prim Health Care Res Dev. 2019;20:e81. doi:10.1017/S1463423619000021
12.
Kasat K, Stoffels G, Ellington M. Improving communication with parents: the Neonatal Intensive Care Unit Empathy Workshop. J Perinatol. 2020;40(9):1423-1432. doi:10.1038/s41372-020-0742-x
13.
Labrie NHM, van Veenendaal NR, Ludolph RA, Ket JCF, van der Schoor SRD, van Kempen AAMW. Effects of parent-provider communication during infant hospitalization in the NICU on parents: A systematic review with meta-synthesis and narrative synthesis. Patient Educ Couns. 2021;104(7):1526-1552. doi:10.1016/j.pec.2021.04.023
14.
Letcher DC, Roth SJ, Varenhorst LJ. Simulation-Based Learning: Improving Knowledge and Clinical Judgment Within the NICU. Clin Simul Nurs. 2017;13(6):284-290. doi:10.1016/j.ecns.2017.03.001
15.
Loutfy A, Zoromba MA, Mohamed MA, et al. Family-centred care as a mediator in the relationship between parental nurse support and parental stress in neonatal intensive care units. BMC Nurs. 2024;23(1):572. doi:10.1186/s12912-024-02258-4
16.
Machado GCC, de Carvalho Furtado MC, Baptista Oliveira NT, de Jesus Santos JM, Lima M, Leite AM. How is the communication of bad news being performed in Neonatal Intensive Care Units and how to improve it: A Scoping Review. J Neonatal Nurs. 2020;26(5):252-258. doi:10.1016/j.jnn.2020.01.014
17.
Malouf R, Harrison S, Burton HAL, et al. Prevalence of anxiety and post-traumatic stress (PTS) among the parents of babies admitted to neonatal units: A systematic review and meta-analysis. EClinicalMedicine. 2021;43:101233. doi:10.1016/j.eclinm.2021.101233
18.
Marino LV, Collaḉo N, Coyne S, et al. The Development of a Communication Tool to Aid Parent-Centered Communication between Parents and Healthcare Professionals: A Quality Improvement Project. Healthcare (Basel). 2023;11(20):2706. doi:10.3390/healthcare11202706
19.
Metallinou D, Bardo S, Kitsonidou I, Sotiropoulou N. Attitudes and Experiences Towards Death of Healthcare Professionals Working in Neonatal Intensive Care Units. Omega (Westport). 2023;88(2):570-590. doi:10.1177/00302228211048667
20.
Nnate DA, Nashwan AJ. Emotional Intelligence and Delivering Bad News in Professional Nursing Practice. Cureus. 2023;15(6):e40353. doi:10.7759/cureus.40353
21.
Rabow MW, McPhee SJ. Beyond breaking bad news: how to help patients who suffer. West J Med. 1999;171(4):260-263.
22.
Seifart C, Falch M, Wege M, Maier RF, Pedrosa Carrasco AJ. NEO-SPEAK: A conceptual framework that underpins breaking bad news in neonatology. Front Pediatr. 2022;10:1044210. doi:10.3389/fped.2022.1044210
23.
Sullivan A, Cummings C. Historical Perspectives: Shared Decision Making in the NICU. Neoreviews. 2020;21(4):e217-e225. doi:10.1542/neo.21-4-e217
24.
Tzamakos E, Metallinou D, Sarantaki A, Tigka M, Lykeridou A, Nanou C. The Relationship between Attitudes toward Death and Emotional Intelligence, Personality, Resilience, and Justice Beliefs: A Cross-Sectional Study of Midwives in Greece. Eur J Investig Health Psychol Educ. 2024;14(4):1101-1113. doi:10.3390/ejihpe14040072
25.
Yu CC, Tan L, LE MK, et al. The development of empathy in the healthcare setting: a qualitative approach. BMC Med Educ. 2022;22(1):245. doi:10.1186/s12909-022-03312-y